Jogging och kalorier

Tänk att det redan är Juli. Detta året har gått så sjukt fort! tycker inte ni det? Känns som det var 1 månad sen det var jul.

Sitter i sängen med ett glas cola och några ballerina kakor. Fattar ni att det är 70 kalorier i en lite ballerina kaka :s äter du då fyra har du nästan fått i dig 200, sjukt! 2 deciliter cola som jag dricker till detta innehåller ungefär 85 kalorier..
Självklart ska man inte bara räkna kalorier utan se efter vad det finns för fler grejer i det du äter/dricker, för colan är onyttig pga allt onyttigt som finns i den. Tex ett glas mjölk och ett glas cola har samma kaloriinnehåll men mjölken innehåller även proteiner och vitaminer m.m och är blir då mycket nyttigare :)

När jag ändå pratar om kalorier kan jag dela med mig av något som jag lärde mig för ett tag sen som jag tror inte många vet.
Om man springer 1 km på 6 min och väger
50 kg förlorar man 520 kalorier
60 kg förlorar man 630
70 kg förlorar man 730
80 kg förlorar man 835
som ni ser ökar det ungefär med 100 kalorier per 10 kg. och som ni nog själva förstår-om man springer saktare förlorar man mindre per km.
Fatta hur mycket man gör av med på en fotbollsmatch på 90 min!

Vill man ha smal och vältränad midja måste man motionera och styrke träna magen. Det räker inte med att göra flera 100 sittups, för man måste få bort fettet på magen för att magmusklerna ska synas. Det kan till och med vara så att magen "står ut" mer om man har starka magmuskler men fett som är i vägen.
Om man är lite för lat för att kombinera motion och rätt kost kan man träna tex plankan mycket och får en stark "helhets muskel" så kan det hålla inne magen så den är platt, men då får man ingen vältränad mage :)
En fördel med att jogga mycket är att det motverkar celluiterna som vi tjejer fruktar att få!

Kommentarer
Postat av: Anonym

duktig du är då..

2011-07-04 @ 14:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
emmapaananen -