Öppethus

Tjenare !
Det var ett tag sen nu.. Orkar inte ta upp allt jag gjort under tiden jag inte bloggat, börjar i nuet.
Kom nyss hem från Öppethus. Jag och 9 st till från min klass var i skolan från 16.30-20.00 för att visa och berätta vad vi gör på omvårdnadsprogrammet på Nisse. Många glada och intresserade ansikten ;))

vill bara säga detta:
Det finns så mycket fördomar om Omvårnads programmet. Dom flesta tror det bara handlar om att torka gammla i rumpan, men det är så mycket mer.
Dock måste man praktisera 6 veckor inom ålderdomshem och hjälpa gammla (kanske man har oturen eller vad du nu kallar det, att torka någon i rumpan. Men även den personen har en gång varit lika aktiv som du är och när du blir gammal vill du att någon ska ta hand om dig, så då är det bara att bita ihop)
Man är utbilldad undersköterska när man går ur 3:an men man behöver inte arbeta som det, och ta hand om gammla.
Man kan bli så mycket om man pluggar videra, sjukgymnast, sjuksköterska, ambulansskötare, barnmorska, kurator, psykolog, brandman och polis. Många glömmer att även denna utbilldning är för den som vill ta hand om sammhället-polis.
Ville bara få fram att omvårdnad är så mycket mer än ta hand om gammla. Jag ska inte jobba som det, jag vill bli barnmorska- hur glad blir man inte när en ny unge kommer till världen och man får vara med och dela lyckan med det nyblivna föräldrarna!!

Här har ni några äldre bilder från när vi övade praktiskt en skoldag, lite läskiga gubbar. Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
emmapaananen -